Ejpovický tunel

Ejpovický tunel je v českém prostředí unikátní – délka tunelu je přes 4 kilometry, čímž se tento tunel dostal na první příčku nejdelšího tunelu v České republice.

Stavba tunelu, započatá v roce 2013, byla součástí modernizace západní části III. vnitrostátního tranzitního železničního koridoru. Tunel byl uveden do provozu v listopadu a v prosinci 2018. Výstavbou a otevřením tohoto tunelu byla zkrácena železniční trať z Prahy do Plzně o 6,1 kilometru a zkrácena přepravní doba až o 9 minut, neboť železniční trať přestala opisovat severní oblouk k Chrástu a údolím Berounky.

V plném provozu se jezdí od 7. prosince 2018, nejvyšší povolená rychlost je od září 2019 stanovena na 160 km/h. Předpokládá se, že se maximální povolená rychlost v tomto úseku zvýší na 200 km/h, čímž by byl Ejpovický tunel prvním úsekem železnice v Česku, kde je možné překročit tuto rychlost.