Z Hojsovy Stráže na běžkách za šumavskými výhledy

Hojsova Stráž – Tomášův Dvůr – Nad Silnicí – Pod Můstkem – Na Hřebeni – Můstek – Na Suchých Studánkách – Suché Studánky – Šukačka – Javorná, restaurace U Silnice – U Obrázku – Šmauzy – Nový Brunst, hájovna – Hofmanky – Pod Pancířem – Tomandlův kříž –Pod Habrem – Pod Můstkem – Nad Silnicí – Tomášův Dvůr – Hojsova Stráž

Od kostela v Hojsově Stráži vyjdete po modré značce ve směru Můstek. Po 400 m odbočuje trasa doprava do kopce okolo zámečku. Odtud vyjdete mírným stoupáním na rozcestí Tomášův Dvůr a dále na rozcestí Nad Silnicí a Pod Můstkem. Z rozcestí Pod Můstkem pokračujte dále po NS Hojsova Stráž na rozcestí Na Hřebeni, kde se nachází Tomandlův kříž. Zde se dáte doleva po červené směrem na Můstek (1 234,6 m n. m.), nejvyšší bod výletu. Za jasného počasí můžete spatřit údolí Brčálníku, nýrské přehrady, Velký Ostrý, Špičák a Rozvodí. Dále pokračujte 3,5 km po hřebenovce na rozcestí Můstek, odtud pak po modré doprava až k bývalé obci Suché Studánky.

Z rozcestí Na Suchých Studánkách se dáte doleva po modré na rozcestí Suché Studánky, odkud půjdete podle zeleného turistického značení doprava k rozcestníku Šukačka. Název osady pochází pravděpodobně ze srbského slova „šuka“ (koza). Dále pokračujte okolo Fišerova dvora na silnici, kde se dáte doleva k restauraci U Silnice. Odtud vystoupáte po žluté na rozcestí U Obrázku (978 m n. m.), pokračujtestále po žluté doprava směrem na rozcestí Šmauzy (rašeliniště s chráněnou květenou) a dále po modré trase až k Novému Brunstu. Dále vyrazíte po zelené trase ve směru Hofmanky, odkud lze spatřit Velký Javor a při dobré viditelnosti i Alpy. Dále pokračujte po zelené až pod dnes již historickou lanovku Pancíř, která bez potíží funguje již od roku 1970 a vystoupejte až na Pancíř. Z Pancíře se vydáte po červené trase k Tomandlovu kříži a od Tomandlova kříže zpět do Hojsovy Stráže po naučné stezce, kterou jste přišli.

Obtížnost: náročnější trasa s větším převýšením