Z Hojsovy Stráže pěšky na Můstek

Hojsova Stráž – Tomášův Dvůr – Nad Silnicí – Pod Můstkem – Na Hřebeni – Můstek – Pod Můstkem – Nad Silnicí – Tomášův Dvůr – Hojsova Stráž

Hojsova Stráž, původně farní obec příslušná Královskému hvozdu, je prvně zmiňována jako samota v roce 1575. Její dominantou je kostel Neposkvrněného početí Panny Marie se šindelovou střechou, postavený na počátku 19. století. Od kostela vyjdete po modré turistické trase ve směru Můstek. Po 400 m odbočuje turistická trasa a zároveň naučná stezka Hojsova Stráž doprava do kopce okolo zámečku. Kdysi to byla chalupa, kterou nechal postavit Wolfgang Zelzer v roce 1811 na „kovářské louce“ pro svou matku Margaretu. Sloužila jako chudobinec. Odtud vyjdete mírným stoupáním na rozcestí Tomášův Dvůr a dále na rozcestí Nad Silnicí a Pod Můstkem. Z rozcestí Pod Můstkem budete pokračovat dále po NS Hojsova Stráž na rozcestí Na Hřebeni, kde se nachází Tomandlův kříž.

Zde se dáte doleva po hřebenové cestě a červené turistické trase až na Můstek (1 234,6 m n. m.), kde vás čeká nejvyšší bod tohoto výletu. Po orkánu Kyrill je odtud dobrý výhled na východní i západní stranu. Za jasného počasí můžete spatřit údolí Brčálníku, nýrské přehrady, Velký Ostrý, Špičák a Rozvodí. Odtud sestoupáte po modré turistické značce k rozcestí Pod Můstkem a dále přes rozcestí Nad Silnicí a Tomášův Dvůr se vrátíte zpět do Hojsovy Stráže ke kostelu. Odtud můžete po modré turistické značce a naučné stezce Hojsova Stráž pokračovat po hlavní silnici směrem na Hamry a zhruba po 200 m přijdete k místní turistické zajímavosti, tzv. šumavskému orloji se zvonkohrou a několika ciferníky. Za tři a půl roku jej vybudoval a v roce 2017 zprovoznil amatérský hodinář Zdeněk Landa.

Obtížnost: náročnější trasa s větším převýšením