Z Hojsovy Stráže na Můstek na běžkách

Hojsova Stráž – Tomášův Dvůr – Nad Silnicí – Pod Můstkem – Na Hřebeni – Můstek – Na Sjezdovce – bod záchrany KT 052 – Nad Silnicí – Tomášův Dvůr – Hojsova Stráž

Od kostela v Hojsově Stráži vyjdete po modré trase ve směru Můstek. Po 400 m je odbočka doprava do kopce okolo zámečku, který byl v roce 1811 postaven Wolfgangem Zelzerem jako chalupa na „kovářské louce“. Sloužila jako chudobinec. Odtud vyjdete mírným stoupáním na rozcestí Tomášův Dvůr a dále na rozcestí Nad Silnicí a Pod Můstkem, odkud budete pokračovat dále na rozcestí Na Hřebeni, kde se nachází Tomandlův kříž. Zde se dáte doleva po červené hřebenové cestě až na Můstek (1 234,6 m n. m.), kde vás čeká nejvyšší bod tohoto výletu. Po orkánu Kyrill je odtud dobrý výhled na východní i západní stranu, můžete odtud spatřit údolí Brčálníku, nýrské přehrady, Velký Ostrý, Špičák a Rozvodí. Pokračujte až na rozcestí Na Sjezdovce, kde odbočíte doleva.

Po několika metrech spatříte po pravé straně křížKarla Teischla, který byl v těchto místech v roce 1944 zastřelen. Karl Teischl byl řezníkem a hostinským v Zelené Lhotě. Jako mnozí musel narukovat do německé armády a vzhledem k jeho řemeslu ho posléze zařadili do kuchyně generálního štábu v Berlíně. Stal se jedním z účastníků příprav atentátu na A. Hitlera a následného pokusu o převrat (operace Valkýra). Po nezdařené akci následovalo zatýkání a popravy. Karl Teischl uprchl domů a ukrýval se v lesích kolem hory Můstek. Prozradily jej až stopy ve sněhu. Po několika týdnech byl vypátrán a na místě zabit. Postupujte dál až k bodu záchrany KT 052, kde opustíte červenou značku a v pravotočivé zatáčce odbočíte doleva po vrstevnici, po které půjdete 2,5 km až na rozcestí Nad Silnicí. Odtud pokračujte zpět po modré značce doprava na rozcestí Tomášův Dvůr a dále zpět do Hojsovy Stráže.

Obtížnost: náročnější trasa s větším převýšením